Kurkistus Tavara-aseman ilmeeseen – graafikko Jenna Haapaharju kertoo, miten talon visuaalinen identiteetti syntyi!

Mustavalkoinen valokuva Jenna Haapaharjusta. Kuvan oikeassa laidassa neonkeltainen graafinen elementti mustalla pohjalla.

Yksi Tavara-aseman mieleenpainuvimmista piirteistä on neonväreissä hehkuva visuaalinen ilme. Siihen voi törmätä paitsi nettisivuilla ja somessa myös kadunvarsien mainosjulisteissa ja talossa paikan päällä. Upean lopputuloksen takana on graafikko ja kuvittaja Jenna Haapaharju, joka tunnetaan useiden kotimaisten festivaalien ilmeiden suunnittelijana.

Haapaharju sai ideointiin vapaat kädet. Työ alkoi perehtymisellä rakennuksen historiaan, joka ulottuu aina vuoteen 1907 asti. Samalla piti kuvitella, miltä uudessa konsertti- ja tapahtumatalossa voisi näyttää ja tuntua.

– Tuloksena syntyi visuaalinen identiteetti, joka yhdistää uutta ja vanhaa, vähäeleisyyttä ja neonvalojen hehkua, rosoisia pintoja ja pehmeitä muotoja. Logon art nouveau -vaikutteet ovat kaikuja vuosisadan alusta, jolloin rakennus on valmistunut ja otettu käyttöön. Retrofuturistisen pehmeä väripaletti sitoo yhteen pitkän historian ja valottaa tietä tulevaan, Haapaharju kuvailee.

Innostavinta suunnitteluprosessissa oli hänen mielestään etsiä moderneja visuaalisia ratkaisuja, jotka kunnioittavat ja korostavat historiallisen rakennuksen tunnelmaa. Antoisinta oli nähdä ilme ensi kertaa fyysisessä tilassa avajaispäivänä.

– Tuntui sanoinkuvaamattoman hienolta nähdä valmis lopputulos talon ollessa täydessä loistossaan. Olen ollut todella ylpeä seuratessani uuden tapahtumatalon voitokasta taivalta ensimmäisen vuoden aikana. Legenda jo syntyessään, eläköön Tampereen Tavara-asema!

Tavara-aseman lisäksi Haapaharjun kädenjälki on näkynyt vuosien varrella muun muassa Ruisrockin, Provinssin, Sidewaysin ja Rytmikorjaamon ilmeissä sekä eri artistien kiertuejulisteissa ja levyjen kansissa. Voit tutustua Jenna Haapaharjun töihin tarkemmin täällä!