Mitä saavutettavuus musiikkitapahtumissa oikeastaan tarkoittaa ja ketä se koskettaa?
Tavara-aseman toteuttama paneelikeskustelu Music x Mediaan (25.9.2025) laajensi näkökulmaa perinteisestä esteettömyyskeskustelusta kohti kokonaisvaltaista saavutettavuutta.
Mitä on saavutettavuus?
Noin 30 % suomalaisista kokee, että heidän toimintakykynsä on jollain tavoin rajoittunut. Näiden rajoitteiden vakavuus vaihtelee suuresti, mutta niillä kaikilla on vaikutusta arkipäivän elämään ja osallistumiseen. Esteitä voivat olla esimerkiksi mielenterveyden haasteet ja neuropsykiatriset häiriöt, kuulo-, näkö- ja kehitysvammat ja liikkumisen vaikeudet. Yksi yleisimpiä perustoiminnoissa koettuja rajoitteita on muistaminen ja keskittyminen. (Lähde: Tilastokeskus, elinolotilastus, viittaus 25.9.2025)
Keskustelu toi näkyväksi, miten saavutettavuus hyödyttää kaikkia yleisön jäseniä – ei vain heitä, joilla on tunnistettuja tai näkyviä esteitä. Esimerkiksi kiireiset ihmiset hyötyvät selkeästä ja kuvitusta viestinnästä siinä missä muistamisen haasteiden kanssa elävät. Hätäpoistumistiemerkeissäkin on syystä kuvitettu viesti. Nopeampi ja saavutettavampi informaatio on myös turvallisuusteko.
”Moninaisuutta ja keskenään erilaisia ihmisiä on kaikissa ihmisyhteisöissä. Kulttuuripalvelut ovat useammille saavutettavia kun yksilölliset tavat toimia on huomioitu. Hyvä saavutettavuus lisää mahdollisuuksia tehdä itse, osallistua ja saada elämyksiä. Saavutettavuuden edistäminen lisää yhdenvertaisia mahdollisuuksia toimia kulttuurin kentällä.” Lähde: Kulttuuria kaikille, www.kulttuuriakaikille.fi,(viitattu 30.9.2025)
Taklataan esteet – viestintä on saavutettavuustyön ytimessä
Paneelissa nousi vahvasti esiin viestinnän rooli ja merkitys. Keskustelussa muistutettiin siitä, kuinka viestintä tukee saavutettavuutta jo ennen lipunostoa ja tapahtumaan osallistumista. Samalla todettiin tapahtuman aikaisen viestinnän roolin olevan keskeistä saavustettavassa asiakaskokemuksessa. Kun ottaa ihmisen vastaan hymyllä, avun pyytämisen kynnys madaltuu, panelistit kiteyttävät.
Keskustelua moderoi Tampereen Kulttuurikamarin tuotantopäällikkö ja yhdenvertaisuus- ja häirintäyhdyshenkilö Lotta Ahtinen. Hän painotti kielellisen saavutettavuuden ja eri kielisten yleisöjen huomioimisen merkitys. Ydinsisältöjen kuvittaminen nostettiin esille konkreettisena keinona.
TAVATA ry:n Anna-Katarina Kokko muistutti, että pienilläkin teoilla on suuri merkitys: ”Monet saavutettavuuteen liittyvät asiat eivät maksa mitään. Ystävällisyys, kuunteleminen ja kysyminen, mitä ihminen tarvitsee – niillä pääsee pitkälle.”
Tampereen Kulttuurikamarin turvallisuuspäällikkö Vesa Aalto painotti, tiedopuutetta ja ajattelemattomuutta suurimpia esteitä:
”Ihannetilanteessa yleisön ei tarvitsisi etukäteen miettiä, onko mahdollisuus osallistua. Saavutettavuuden pitäisi olla normi, ei erillinen kysymys.”
Radiotoimittaja Miika Turunen nosti esiin myös alaikäisten pääsyn merkityksen:
”Musiikki kuuluu kaikille. Ei vain niille, jotka voivat mennä baareihin. Alaikäisten keikkamahdollisuudet ovat olennainen osa saavutettavuutta.”
Teoilla kohti saavutettavampia elämyksiä
Saavutettavuden esteet voivat löytyä viestinnän lisäksi palveluista itsestään, tiloista, sisällöistä ja psykososiaalisesta ympäristöstä. Yhtenä keskeisenä esteenä tunnistettiin myös resurssit. Paneeli ei jäänyt puheen tasolle, vaan nosti esiin myös käytännön ratkaisuja – monia niistä on jo toteutettu Tavara-asemalla:
- Esteetön alue lavan edessä: merkitty tila, jossa voi olla halutessaa, ja johon tarjotaan myös tuoleja.
- Järjestyksenvalvoja nimetty saavutettavuuden tueksi, ja huolehtii että alueella kaikki sujuu.
- Avustaja pääsee asiakkaan seurassa veloituksetta.
- Sukupuolineutraalit wc-tilat koko talossa.
- Sateenkaariystävällinen tila, jossa yhdenvertaisuus on keskeinen arvo. Yhteistyö We Speak Gayn kanssa lisää henkiöstön osaamista.
- Keikkakaveri-palvelu nostittiin esimerkiksi sosiaalisen saavutettavuuden esteen taklaamisesta: se mahdollistaa osallistumisen yhdessä, jos yksin tuleminen ei tunnu turvalliselta.
Panelistit muistuttivat, että saavutettavuutta voi edistää joka päivä myös ilman investointeja: ystävällisyydellä, avoimuudella ja sillä, että kysyy asiakkaalta itseltään, mitä tämä tarvitsee.