Lisää ikärajattomia keikkoja ja polkuja alan töihin – näin nuoret näkevät elävän kulttuurin saavutettavuuden

"Boomeri kuuntele, tulevaisuus puhuu" -keskustelun panelistit ja moderaattori istuvat Tampere-talon kokoussalin lavalla. Huone on täynnä väkeä, ja valaistus tilassa on hämärä. Lavan takana näkyy diaesitys, mainosjulisteita ja vihrekasveja.

Miten keikoista, festivaaleista ja muista kulttuuritapahtumista tehdään nuorille saavutettavia? Tätä pohdittiin Music x Media -viikolla ”Boomeri kuuntele, tulevaisuus puhuu” -paneelissamme. Tahdoimme antaa äänen nuorille ja avata keskustelun aiheesta. Kuulolle saapuikin ilahduttavan paljon MxM-kävijöitä!

Keskusteluun osallistuivat LASTOUT-yhtyeen basisti Lauri Länsisalo, YleX:n tapahtuma- ja artistituottaja Jasmiina Voutilainen, Tammerkosken lukion opiskelija Sanni Kalliojärvi, näyttelijä ja podcast-juontaja Isadora Brown sekä Tampereen Kulttuurikamarin valoteknikko ja tuotantoassistentti Eemeli Aula. Paneelin moderoi TKK:n markkinointi- ja myyntipäällikkö Kristiina Paananen.

Tässä panelistien tärkeimmät pointit pähkinänkuoressa:

IKÄRAJAT

Tutkimukset osoittavat, että musiikin kuuntelu lisääntyy 15–19 vuoden iässä. Kyseinen ikä on kriittinen kohta identiteetin muodostumisessa, ja musiikki tarjoaa myös keinoja esimerkiksi tunteiden käsittelyyn. Siksi onkin ristiriitaista, että useat elävän kulttuurin tapahtumat järjestetään anniskeluravintoloissa.

”Monet tapahtumat ovat K18, eikä ole mitään mahdollisuutta päästä katsomaan niitä”, toteaa LASTOUT-yhtyeen basisti Lauri Länsisalo. Hän on itse keikkaillut K18-tapahtumissa, eikä ole voinut jäädä niihin paikan päälle esiintymisen jälkeen.

LIPPUJEN HINNAT

YleX:n tapahtuma- ja artistituottaja Jasmiina Voutilainen pitää isona esteenä nuorten osallistumiselle keikka- ja tapahtumalippujen hintoja. Hän on huolissaan erityisesti dynaamisen hinnoittelun yleistymisestä. Silloin hinnat voivat vaihdella ajankohdan tai asiakkaan mukaan, ja esimerkiksi viime tipassa hankittu lippu on yleisesti kalliimpi. ”Viemme saavutettavuuden nuorilta pois jo sillä, että ei ole varaa ostaa lippuja keikoille.”

MARKKINOINTI

Mistä nuoret tavoittaa? No tietysti TikTokista! Sinne pitää kuitenkin tuottaa juuri oikeanlaista sisältöä: ei päälleliimattuja mainoksia vaan hauskoja lyhyitä klippejä. Markkinoinnin alustojen käytössä paras asiantuntija on kohderyhmä itse. ”Nuoret ovat ammattilaisia nuorena olemisessa”, kiteyttää Tampereen Kulttuurikamarin valoteknikko ja tuotantoassistentti Eemeli Aula.

Aina ei kuitenkaan tarvitse keksiä pyörää uudestaan, vaan kouluille vietävät julisteetkin esimerkiksi avoimista työpaikoista tai tapahtumista voivat toimia. 

YHTEISÖLLISYYS

Juurista Latvoille -hankkeen kyselyssä 94 % nuorista ilmoitti käyvänsä keikoilla läheisten ystävien kanssa. Panelistit jakoivat ajatuksen, että monesti lipun ostopäätös voidaan tehdä puhtaasti kavereiden vuoksi. Yksinäisyys saattaakin olla este osallistumiselle.

On tärkeää kuulla nuorten omia ajatuksia siitä, miten yhteisöllisyyttä voidaan lisätä. Esimerkiksi kaverihaku tapahtumassa saattaa olla aikuisten mielestä hyvä idea, mutta onko yksinäisen nuoren helppo osallistua siihen? “Se voi olla liian kova paikka”, toteaa Tammerkosken lukion opiskelija Sanni Kalliojärvi ja muistuttaa, että nuoret voivat olla aika ilkeitä.

NUORET TEKIJÖINÄ

Elävän kulttuurin alalle palkataan liian vähän nuoria, ajattelee näyttelijä ja podcast-juontaja Isadora Brown. Hän esittääkin toiveen, että vaikutusvaltaiset ihmiset kiinnittävät tähän enemmän huomiota. ”Jos sisältöä halutaan suunnata nuorille, sitä eivät voi olla tekemässä muut kuin nuoret.”

Isadora mainitsee esimerkkinä hiljattain Kansallisteatterissa ensi-iltaan tulleen Tytöt, jotka ajattelevat olevansa yksin -teoksen, jonka työryhmässä hän on itsekin ollut mukana. Teos on tavoittanut nopeasti nuorta ja somalitaustaista yleisöä. Esitystä ovat lähteneet katsomaan myös monet, jotka eivät välttämättä muuten käy teatterissa.

Kuilua nuorten tekijöiden ja kulttuurialan työpaikkojen välillä onkin kurottava umpeen. Vain palkkaamalla rohkeasti tiimeihin nuoria osaajia voidaan rakentaa kestävää tulevaisuutta ja kasvattaa alalle uusia ammattilaisia – sekä ennen kaikkea hyödyntää heidän ajatuksiaan ja osaamistaan!

TULEVAISUUS

Entä mitä nuoret haluavat elävältä kulttuurilta tulevaisuudessa? Ainakin kiinnostavia tarinoita ja näyttäviä kokonaisuuksia. Tulevia sukupolvia ei ehkä tavoita enää yhden artistin keikalla, vaan samalla lipulla tahdotaan saada monia yllättäviä elämyksiä, kuten vierailevien tähtien esiintymisiä.

Elävä kulttuuri on pidettävä nuorille saavutettavana, helposti löydettävänä ja turvallisena!

Kuva: Tom Kostet / Music x Media