Häirintä edelleen yleistä, kertovat musiikkialan tuoreet kyselyt – toimi näin, jos kohtaat tapahtumissamme epäasiallista käytöstä

Miten häirintää voidaan ehkäistä elävän musiikin tapahtumissa? LiveFIN-järjestön tuoreet barometrit vuodelta 2022 osoittavat, että häirintä festivaaleilla, keikoilla ja konserteissa on edelleen valitettavan yleistä. 23–30 % kyselyiden vastaajista on kokenut epäasiallista käytöstä elävän musiikin tapahtumissa viimeisten viiden vuoden aikana.

– Jokainen häirintätapaus on liikaa. On vielä paljon tehtävää, jotta epäasiallinen käytös esimerkiksi ravintolaympäristössä tunnistettaisiin nykyistä paremmin ja kynnys siitä ilmoittamiseen olisi mahdollisimman pieni. Siksi myös me Tampereen Kulttuurikamarilla kehitämme jatkuvasti häirintää ehkäiseviä toimenpiteitämme, kertoo tuotantopäällikkö ja häirintäyhdyshenkilö Lotta Ahtinen.

Ahtisen mukaan häirintätilanteiden hoitamisesta tekee haastavaa niiden ennakoimattomuus ja se, että ihmiset voivat tarvita monenlaista apua häirinnän jälkeen. Siksi Tullikamari ja Tavara-asema ovatkin laatineet selkeät ohjeet henkilökunnalle tilanteiden käsittelyyn.

– Oleellista on myös rakentaa aktiivisesti kulttuuria, jossa epäasiallista käytöstä ei hyväksytä ja siitä ilmoittamiseen rohkaistaan. Hyvä nyrkkisääntö on, että jos joutuu miettimään, onko kyseessä häirintä vai ei, asia kannattaa ottaa puheeksi, Ahtinen sanoo.

Eniten LiveFIN-kyselyiden vastaajat raportoivat seksuaalisesta häirinnästä, fyysisesti uhkaavista tilanteista ja sukupuoleen perustuvasta häirinnästä. Barometrien mukaan aliedustettuun ryhmään kuuluminen lisää häirintäkokemuksia. Ahtinen painottaa, että kaikkien on voitava nauttia kulttuurista ilman pelkoa epäasiallisesta käytöksestä.

– Häirinnän kitkeminen koko alan yhteinen asia. Tarvitsemme käytäntöjä ja koulutuksia, jotka auttavat työntekijöitä puuttumaan tilanteisiin paremmin. Kävimme näistä aiheista hyvää keskustelua helmikuussa järjestetyllä musiikki- ja tapahtuma-alan MARS-festivaalilla.

Mitä Tampereen Kulttuurikamari tekee häirinnän ehkäisemiseksi?

  • Edellytämme, että tapahtumissamme noudatetaan turvallisemman tilan periaatteita. Ne toimitetaan asiakkaan tietoon heti, kun hän ostaa lipun tapahtumaan.
  • Kerromme turvallisemman tilan periaatteista myös Tullikamarin ja Tavara-aseman näytöillä, somekanavissa ja verkkosivuilla.
  • Tapahtumataloissamme työskentelee kaksi häirintäyhdyshenkilöä.
  • Olemme määritelleet häirintätilanteita varten toimenpidepolun. Autamme häirinnän kohteen turvallisesti pois ahdistavasta tilanteesta ja annamme hänelle tarvittavaa tukea tai ohjaamme muun avun piiriin. Jaamme myös tietoa juridisista oikeuksista ja suosittelemme tarvittaessa rikosilmoituksen tekemistä.
  • Täytämme häirinnän kohteen kanssa häirintäilmoituksen. Sen avulla voimme tilastoida tapaukset ja ehkäistä vastaavia tilanteita jatkossa.

Toimi näin, jos kohtaat tapahtumissamme häirintää

  • Voit ilmoittaa häirinnästä kenelle tahansa työntekijällemme. Hän auttaa ja ohjaa sinut tarvittaessa häirintäyhdyshenkilön luokse.
  • Voit ottaa meihin yhteyttä myös sähköpostitse. Häirintäyhdyshenkilömme Lotta Ahtisen tavoitat osoitteesta lotta@kulttuurikamari.fi
  • Käsittelemme kaikki häirintäyhdyshenkilöiden saamat yhteydenotot ehdottoman luottamuksellisesti ja haluttaessa myös anonyymisti.